Universităţi participante:
Universitatea de Arte „George Enescu”, Iaşi.
Conservatorio Santa Cecilia di Roma, Italia.
Universitatea de Vest din Timişoara
Universitatea din Oradea
Universitatea de Arte din Târgu-Mureş
Comitet de selecţie
conf. univ. dr. Sorina-Dana
Chifu
conf. univ. dr. Ramona Preja
lect. univ. dr. Traian Penciuc
Comitetul de organizare
conf. univ. dr. Ramona Preja
lect. univ. dr. Traian Penciuc
Iniţiator şi coordonator de
proiect
conf. univ. dr. Ramona Preja
Prezentator
Atanasiu Ovidiu (Ene) – anul I,
Master
Simpozion organizat de
Universitatea de Arte din Târgu-Mureş
PROGRAM
14 APRILIE 2016, ORA 12 –
Universitatea de Arte - foaier
Deschiderea simpozionului
Cuvântul rectorului
Universităţii de Arte, prof. univ. dr. Sorin-Ion Crişan.
Cuvântul decanului Facultăţii de
Arte în Limba Română, prof. univ. dr. Oana Leahu.
Cuvântul directorului
Departamentului de Muzică, conf. univ. dr. Carmen Mihăescu.
Cuvântul coordonatorului de
proiect, conf. univ. dr. Ramona Preja.
Comunicări.
15 APRILIE 2016, ORA 11
Vizită la :
Palatul Culturii
Biblioteca Judeţeană din
Târgu-Mureş
Biblioteca Teleki-Bolyai
REZUMATE
ADAM Robert,
anul II (orgă), Facultatea de
Muzică și Teatru, Universitatea de Vest din Timișoara
Coordonator ştiinţific:
prof.univ.dr. Felician ROȘCA
An aniversar Max Reger /Max
Reger centenary
Abstract: This year we celebrate
the centenary of one of the most prolific and important Romantic composers. The
pipe organ music has found an important place in his creation. The study
presents a short biography and a few elements regarding the pipe organ
creation, Reger’s pipe organ musical language and his creative style based on
the music forms of the Baroque. In this context we want to present a few
examples from Max Reger’s work, relevant compositions for any organist’s
repertoire, even if he is a student.
Key words: history of music,
pipe organ arta, pipe organ manufacturing, music forms, Reger’s musical
language.
APOLȚAN Valențiu,
anul I, Departamentul de Muzică,
Facultatea de Arte în Limba Română, Universitatea de Arte din Târgu-Mureș
Coordonator ştiinţific:
conf.univ.dr. Ramona PREJA
Formarea unor stiluri muzicale naționale
Rezumat: Lucrarea de față se
referă la epoca dominantă a întregii vieți spirituale a Europei, cuprinsă între
secolele XV-XVI care poartă numele de Renaștere, nume ce caracterizează
trăsăturile acestei perioade, însemnând reînvierea filosofiei antice grecești,
a artei antice greco-romane. Noua cultură dorită de artiștii și umaniștii
epocii nu a apărut datorită reînvierii acestor tradiții ale filosofiei antice,
acestea fiind doar un pretext spre a spori interesul pentru om și natură, în
detrimentul scolasticii, dogmatismului medieval și a divinității. Astfel,
cultura religioasă este înlocuită cu cea laică, omul fiind acum plasat în
centrul universului. Arta cultă, care era dominată în secolele trecute de către
biserică, înclină tot mai mult spre tematica laică, în același timp elemente
ale practicii populare croindu-și drum spre muzica religioasă.
Colecțiile de manuscrise
existente pe teritoriul insular semnalează existența unei vechi tradiții
muzicale; în Germania, apariția artei noi a întârziat cu aproape o jumătate de
secol datorită transformărilor social-politice încete. Primul document din
perioada Ars Nova găsit în Germania este un manuscris găsit în biblioteca din
Strasbourg ce datează din secolul al XV-lea. Acest manuscris conține peste două
sute de compoziții pe două, trei și patru voci.
Key words: genuri muzicale,
epoci, istoria muzicii, cultură, secole.
BARAȘ Roxana,
anul II Master, Facultatea de
Muzică și Teatru, Universitatea de Vest din Timișoara
Coordonator ştiinţific:
lect.univ.dr. Roxana-Sorana ARDELEANU
Creația camerală în clasicism
Rezumat: Clasicismul este un
curent literar-artistic caracterizat prin echilibru, ordine, rigoare. Creațiile
clasice se disting prin perfecțiune formală, eroii lor fiind animați de înalte
idealuri și principii morale ferme. Finalitatea operelor clasice este în
același timp estetică și etică, având ca principală caracteristică
superioritatea rațiunii asupra sentimentelor.
Clasicismul în muzică apare
începând din a doua jumătate a secolului XVIII și se manifestă până în anul
1872. Cei trei reprezentanți de seamă ai clasicismului muzical sunt Joseph
Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart și Ludwig van Beethoven. Datorită faptului că ei
au trăit la Viena, perioada în care și-au desăvârșit stilul componistic este
denumită clasicismul vienez.
În creația camerală, Haydn a
sintetizat strădaniile anterioare, stabilind tiparele clasice din punct de
vedere al formei. Cea mai elocventă mărturie a procesului de definire a
stilului clasic se află în lucrările dedicate cvartetului de coarde,
considerate cea mai avansată formă a muzicii sale de cameră. În afară de
cristalizarea formei, Haydn utilizează în compozițiile sale un nou concept,
principiul travaliului tematic.
Mozart a compus un număr
impresionant de lucrări camerale. Plecând de la cadrul general stabilit de
Haydn, Mozart oferă tuturor vocilor participare egală în expunerea și
dezvoltarea materialului tematic, principiu denumit travaliu tematic multiplu.
Formele genului cameral în
creația lui Beethoven se grupează în două domenii, diametral opuse: muzica de
cameră cu pian și cvartetul de coarde. În toate compozițiile sale, Beethoven
caută diversificarea țesăturii sonore, atribuind fiecărui instrument un rol la
fel de important în discursul muzical, rezultat al diversității timbrale.
Cuvinte cheie: clasicism,
cameral, cvartet, sonate, trio
Cucerenco Antonia,
anul II Muzicologie,
Coordonator științific: prof.
univ. dr. Laura Vasiliu
Sir Yehudi Menuhin – cetățean al
lumii /Sir Yehudi Menuhin, cetăţean al lumii/ Sir Yehudi Menuhin, Citizen of
the World
Yehudi Menuhin este legendarul
violonist și dirijor american, cu o carieră longevivă de 70 de ani, considerată
una dintre cele mai prestigioase din istoria muzicii. Este considerat un copil
minune din secolul XX, iar cariera sa de violonist și dirijor l-a făcut
cunoscut în toată lumea grație turneelor, concertelor, dar și înregistrărilor
din creația celor mai cunoscuți compozitori ai omenirii.
La
vîrsta de 4 ani începe primele ore de vioară la San-Francisco, iar la vârsta de
7 ani a cucerit publicul cu Concertul în mi minor de F. Mendelssohn Bartholdy.
Mai târziu a urmat lecții cu George Enescu, pe care îl va considera principalul
profesor din cariera sa muzicală. În perioada celui de-al doilea război mondial
activează mai mult ca dirijor și profesor, dar totodată reușește să dea peste
500 concerte de caritate în unități militare din S.U.A. și Anglia. Călătoria în
India (1952) i-a deschis noi perspective asupra vieții și carierei sale. Acolo
face cunoștință cu muzica și filosofia indiană. A fost interesat de cultura
orientală, ceea ce l-a făcut să cânte împreună cu Ravi Shankar. Una dintre
marile realizări ale lui Menuhin este contribuția sa remarcabilă la dezvoltarea învățământului artistic. El a pus la dispoziția tinerilor violoniști câteva
lucrări de bază: „Music Guides - Violin”(1976); „Le jeu du Violon”(1976); „Life
Class”(1986). Yehudi Menuhin a fondat Festivalului Menuhin (Gstaad,
Elveția); Școala Yehudi Menuhin (Stoke
d'Abernon, Surrey, Anglia); Concursul Internațional a Tinerilor violoniști
„Yehudi Menuhin” (Folkstone, Kent, S.U.A.).
Menuhin-Artistul
este inseparabil de Menuhin-Omul. El dovedeşte bunătate în tot ce face, fără
nici un fel de ostentație, cu o simplitate și modestie demne de admirat, pentru
că Menuhin personifică însăşi muzica. Cu multă generozitate, Menuhin a ajutat
mulți tineri să studieze în centre muzicale mari, să devină violoniști și
distinși succesori, cu această ocazie a fondat Instituția de Caritate Live
Music Now. Personalitate proeminentă a lumii artistice contemporane, Yehudi
Menuhin este violonistul care a adus o contribuție de merit la afirmarea gândiri și sensibilității muzicale pe plan universal.
Cuvinte cheie: violonist,
dirijor, cultura orientală, artist
Abstract: Sir Yehudi Menuhin is
the legendary American violin player and conductor, with a long career of
almost 70 years, being considered a wonder child and a genuine genius in the
history of music. His career made him famous in the entire world, having
numberless concerts, tours, recordings with various works, famous or forgotten,
created by previous or contemporary great composers.
Yehudi Menuhin also had an
important contribution to the development of the artistic education. He helped
the young violin players by publishing important books, such as „Music Guides -
Violin”(1976), „Le jeu du Violon”(1976), „Life Class”(1986), in which he wrote
about his life experience, artistic evolution, technical elements in playing
and many other helpful aspects for musicians. Always aiming to higher standards
in musical education, he founded international events and programs: Menuhin
Festival (Gstaad, Elveția); International Music Academy (Stoke d'Abernon,
Surrey, Anglia); International Violin Competition for Young Players „Yehudi
Menuhin” (Folkstone, Kent, S.U.A.).
Menuhin – the Artist is
inseparable of Menuhin – the Man. He proved kindness, nobleness in everything
he accomplished, without ostentation, because he considered simplicity and
modesty the main features of a genuine musician. He involved himself with a
great generosity in charity projects (Live Music Now – an international charity
institution), helping many students to gain the opportunity to study in great
musical centres, in order to become successors of his great artistic vision. A
prominent personality of the 20th century cultural world, Yehudi Menuhin had a
major impact on the universal artistic thought. He personifies Music itself.
Key words: violin player,
conductor, artist,
DEMETER Sandor,
anul III, Departamentul de
Muzică, Facultatea de Arte în Limba Română, Universitatea de Arte din
Târgu-Mureș
Coordonator ştiinţific:
conf.univ.dr. Ramona PREJA
Muzica bizantină. Școala de la
Putna. Creația de tip apuseană în Transilvania
Rezumat: Parte integrantă din
trecutul de artă și cultură al României, muzica bizantină s-a transmis
într-un spirit tradițional, prin dascăli
și psalți autohtoni, deschizând școli pe lângă locașurile mănăstirești –precum
Școala de la Neamț, din secolul al XV-lea (Școala muzicală de la Putna). După
instalarea turcilor în Balcani, voievozii români au favorizat pătrunderea
civilizației greco-bizantine pe teritoriul țărilor lor, manifestându-se ca
aliați statornici a împăraților bizantini. În Transilvania, secolul. al
XVII-lea), folclorul nostru este răspândit pe calea tiparului. în antologiile
muzicale europene, pătrund creaţii româneşti. Datorită legăturilor politice, a
schimburilor culturale, dansurile noastre populare sunt cunoscut şi practicate
în ţările vecine. În cele două Balete Valahe, Daniel Speer prelucrează muzică
popular românească, lucrarea conţinând şi dansuri prezente la curţile europene
(47 de dansuri), baletele sale amintind de cele ale lui Lully. Organistul
Daniel Croner (1666-1740) scrie Odă muzicală (1683), Magnificat şi numeroase
lucrări (136) pentru orgă: fantezii, toccate, canzone, fugi, preludii. El
cristalizează sistemul tonal şi forma fugii. Mărturie a muzicii transilvane din
epoca barocului, Codex Caioni (1657-1671), colecţie realizată către pedagogul,
tipograful Ioan Caioni (1629-1687).Faptul că în acest Codex din veacul al
XVII-lea figurează creaţii de origine
populară românească ca: Nunta din Cana Galileii, Dansuri valahe ş.a. conferă o
mare valoare istorică şi documentară încercărilor sale de a încadra intonaţii,
motive, chiar întregi melodii româneşti din folclorul orăşenesc, în sistemul
muzical apusean.
Cuvinte cheie: muzica, Putna,
Codex Caioni, dansuri, folclorul
FARCAŞ Viviana,
anul II muzicologie,
Universitatea de Arte „George Enescu” Iaşi
Coordonator: prof. univ.dr.
Laura VASILIU
Erik Satie, personaj conceptual
al postmodernismului. Erik Satie, Conceptual Character
of Postmodernism
Abstract: At the beginning of
the XXth century, avant-garde was a violent way of denying the previous
European traditional forms, searching the proclamation of new concepts and
aesthetic directions. Erik Satie was one of the first promoters of the
innovative ideas, because he was concerned with the total renewal of music,
which was "suffocated" by Wagnerian Romanticism and by the
Impressionist "fog". His art was simple, but not simplistic, clear
and concise, but not cleared out of content. Although he remained in the shadow
of his contemporaries Claude Debussy and Maurice Ravel, Satie is a prominent
figure of the avant-garde, author of original works with deep meanings and
symbols. Musiqued'ameublement, amateurishness, simplicity, ironical intention,
rebellious attitude and free forms are only a few specific concepts of Satie's
aesthetic perspective, which can be observed in the works which are analysed in
the present paper: Trois morceaux en forme de poire (1903), Véritables préludes flasques (pour un chien)
(1912) and Embryons desséchés (1913).
Key words: avant-garde,
innovation, irony, musique d'ameublement, French culture
FRICIU Simona,
anul I, Departamentul de Muzică,
Facultatea de Arte în Limba Română, Universitatea de Arte din Târgu-Mureș
Coordonator ştiinţific: conf.univ.dr.
Ramona PREJA
Apariția și dezvoltarea genului
de operă-Claudio Monteverdi
Rezumat: Termenul opera este o prescurtare a
expresiei italiene „opera in musica”, în traducere lucrare muzicală. În prezent
este o forma de teatru ce constă dintr-un text dramatic sau libret, combinat cu
interpretarea vocala şi acompaniamentul instrumental. Opera s-a detaliat ca gen
muzical de cel teatral în Italia anilor 1600. Principalele mijloace de
exprimare sunt: aria solo, duet-ul şi trio-ul, corurile şi recitativele. La apariţia ei, opera a
însemnat actul de maturitate al unui proces artistic ce începuse cu multe
veacuri înainte, ducând la desprinderea definitivă a muzicii laice de cea
încătuşată în canoanele stricte ale bisericii. În Italia opera s-a născut în cenaclul
lui Brandi. În Franţa opera s-a dezvoltat prin perspectiva lui Jean-Baptiste
Lully. Opera în Germania se oglindeşte în creația lui Heinrich Schütz, iar în
Anglia în scrierile lui Henry Purcell. Părintele operei este considerat Claudio
Monteverdi care investește subiectul cu un impresionant dramatism muzical.
Geniul lui Monteverdi înflorește în accente de fremătoare pasiuni, iar
melodiile capată o linie largă, devenind capacitatea operei de a pătrunde în
adâncul sufletului omenesc. Opera de glorie al lui Monteverdi, fiind anul
finalizării operei Orfeu, dar ideea despre
Orfeu face referire la abilitatea farmecului prin muzică.
Cuvinte cheie: Florența, Lully,
Monteverdi, Orfeu, opera,
HAMZA Alina,
Masterand în Muzicologie,
Universitatea de Arte “George Enescu” Iași
Conducător științific,
conf.univ.dr. Luminița DUȚICĂ
Metaforă și sunet în poemul
coral rugul pâinii de Iirina Odăgescu- Țuțuianu
Abstract: The musical culture
from the second half of the 20th Century is characterized by a stylistic
multi-directionality, manifested both in the national and European level. In
this context, the Romanian musical field is still dominated by the tendency of
national music exploitation by oral tradition. One of the prominent personality
of contemporary Romanian composing is Irina Odăgescu-Ţuţuianu. Having a special
affinity towards extensive architectures, the composer will distinguish herself
by cultivating the choral poem. Through
this perspective, the score Rugul Pâinii (Bread Pyre) is being remarkable due
to an innovative vision of the language and the composition techniques, which
require a new semiographic approach. The current work is planning to emphasize
the strong connection between the semantic of thepoetic text and the methods of musical
expression.
Keywords: Irina
Odăgescu-Țuțuianu, metaphor, choral poem, semantics, modern semiografie
LUCA Minodora,
anul II Master (orgă),
Facultatea de Muzică și Teatru, Universitatea de Vest din Timișoara
Coordonator ştiinţific:
prof.univ.dr. Felician ROȘCA
Olivier Messiaen, un nou limbaj
muzical dedicat orgii /Olivier Messiaen, a new musical language dedicated to
the pipe organ
Abstract: Olivier Messiaen music
brought some freshness especially to pipe organ art. The discovery of a new
compositional language which he applied in pipe organ compositions and
especially mastering and deciphering it and its constitutive elements, is one
of the requirements of any contemporary pipe organist. Besides the new
discoveries in terms of tonal elements , new modal structures, Messiaen
fascinates us by the choice of fundamental themes inspired by the authentic
Christian faith, which he dedicates to pipe organ music. These themes are
connected to essential Christian aspects such as: the birth of the Messiah, His
Ascension, The Crucifixion, The Holy Spirit, etc. Establishing an intimate
connection between these themes and the music form, the artistic expression and
especially the specific sonorities, are primordial elements in understanding
Messiaen’s music.
Key words: music, musical
language, the history of music, pipe organ art, pipe organ music
MAZĂRE Simona,
anul II muzicologie,
Universitatea de Arte „George Enescu” Iaşi
Coordonator ştiinţific: prof.
univ.dr. Laura VASILIU
Patos şi culoares paniolă în 12
Tonadillas en estiloantiguode Enrique Granados. Pathos and Spanish Colour in 12
Tonadillas en estiloantiguo by Enrique Granados.
Abstract: In the context of the
national composition schools in the second half of the XIXth century, Enrique
Granados had a major contribution to the development od the Spanish musical
culture, alongside of Felipe Pedrell and Isaac Albeniz. Composer and pianist at
the same time, he dedicated his activity to promotion of Spanish artistic
elements, by enriching the musical repertoire with personal works and by having
a prodigious artistic life, playing in a great number of concerts.
As a pianist, he tried to evolve
on both levels, technically and expressively, becoming a well-known musician of
his time and a highly appreciated composer. His music has particular features,
generated by his lyrical nature and his own perspective on traditional genres,
similarly to the entire European Romanticism.
The so-called Tonadillasen
estiloantiguo represent a different category of his compositions, a folkloric
vocal genre with old origins, in the XVIth century. Granados approached it in a
personal manner, avoiding musical quotations and created a suite of 12 songs
with piano accompaniment, which can also be played by guitar or transposed for
orchestra.
Key words: Romanticism, national
culture, Spanish folklore, vocal genre.
MAXIMIUC Mariana,
Anul III Muzicologie,
Universitatea de Arte „George Enescu” Iași
Coordonatori: Prof. univ. dr.
Gheorghe DUȚICĂ Lect. univ. dr. Diana-Beatrice ANDRON
Aspecte stilistice ale doinei
bucovinene
Abstract: This research
comprises the importance of the Romanian traditional genre doina in our culture
and throughout the historical context. It also stresses its originality due to
its specific genuine place in the culture and the Romanian area. Along the
years, the ethnomusicologists have researched this genre, the social role it
developed, its spreading in the whole Romanian area and even in the European
area, as well as they have highlighted the features that divide the doina into
different types, performing styles or aspects concerning the adaptation to
several geographical counties. Although the contemporary doina is the most
popular at present, the specialized analyses acknowledge the existence of the
genre doina in an archaic layer of time, in ancient Bucovina.
Keywords: doina, traditional
genre, Bucovina County
MOLDOVAN Denis Marian,
anul II Master (orgă),
Facultatea de Muzică și Teatru, Universitatea de Vest din Timișoara
Coordonator ştiinţific:
prof.univ.dr. Felician ROȘCA
Franz Xaver Dressler, un
apreciat profesor de orgă /Franz Xaver Dressler, a Remarkable Pipe Organ Professor
Abstract: The Romanian pipe
organ school would not have achieved the present performance without the
contribution of some remarkable forerunners. Franz Xaver Dressler who came to
Sibiu from Silezia, always being driven in his own musical career by pipe organ
music, was and will be one of the main promoters of the Romanian pipe organ
music and pedagogy. The majority of organists of the last 50 years had studied
music in his school. His musical profile, his pedagogical art and especially
the motivation that he instilled in his students are only some aspects of a
life dedicated to the study of pipe organ. The present study aims to pay a
modest tribute to professor Franz Xaver Dressler, as presented by one of his
followers, PhD Professor Felician Roșca.
Key words: the history of music,
pipe organ art, memoirs, pedagogical art, pipe organ music.
MUNTEANU Emilia,
anul III, Departamentul de
Muzică, Facultatea de Arte în Limba Română, Universitatea de Arte din
Târgu-Mureș
Coordonator ştiinţific:
conf.univ.dr. Ramona PREJA
Franz Liszt - vizionar şi simbol
al Romantismului
Rezumat: Cel mai important
reprezentant al şcolii naţionale ungare este Franz Liszt, care a trecut de
graniţe şi intră în istoria muzicii universale,
poate fi numit fără exagerare: fondatorul noii şcoli de pian. S-a născut
la 22 octombrie 1811 la Raiding în Ungaria din tată maghiar şi mamă austriacă.
La Viena unde se mută cu întreaga familie începe să studieze muzica, iar primul
lui profesor a fost Czerny. A avut şansa să îl aibă profesor de compoziţie pe
celebrul Salieri. Adam Liszt tatăl
realizează că băiatul are un talent deosebit pentru muzică şi organizează mai
multe concerte pe când Franz Liszt avea nouă ani. Debutul său la Paris în 1824 s-a bucurat de
un imens succes, Franz ajungând să dea concerte în toate saloanele importante
ale vremii. La 15 ani predă lecţii de
pian. Adevărata revelaţie care i-a marcat definitiv existenţa a fost pe 9
martie 1931, când l-a cunoscut pe marele violonist Nicollo Paganini.
Virtuozitatea muzicii şi geniului lui Paganini l-a motivat pe Liszt. Dezvoltă
la pian o tehnică similară cu cea a lui Paganini la vioară. În 1839 se întoarce în Ungaria, ascultă cu
atenţie muzica lăutarilor care l-a inspirat în compunerea celebrelor Rapsodii
Ungare în care reflectă spiritul maghiar. Muzica lui pentru pian are nevoie de
o tehnică desăvârşită, a comandat un pian uriaş cu trei claviaturi şi 16
registre – Piano Melodium. A fost
impresionat de muzica românească, iar rezultatul a fost o Rapsodie Română.
Această lucrare a fost descoperită de Bella Bartok la 85 de ani de la crearea
ei. Considerat de unii vizionar, de
alţii un simbol al romantismului, Liszt şi-a scris numele în istoria muzicii într-un
mod inimitabil, lucrările lui prin cerinţele lor tehnice împing artiştii la limite.
Cuvinte cheie – compozitor, pian, rapsodie, tehnică,
romantism
NECULAI Larisa,
Anul I Muzicologie,
Universitatea de Arte „George Enescu” Iași
Coordonatori ştiinţifici: Prof.
univ. dr. Gheorghe DUȚICĂ, Lect. univ. dr. Diana-Beatrice ANDRON
Matricea tematică – Sursă a
dramaturgiei variaţionale în scherzo-ul L’Apprenti sorcier de Paul Dukas
Abstract: For most music lovers,
Paul Dukas represents only the author of The Sorcerer’s Apprentice, but his
true value can be identified by knowing and studying his compositional
creations, the valuable musical chronicles, but also by the results of the
activity of teacher. Dukas distinguished himself through the extremely critical
spirit towards his own works, many of which were destroyed. The popularity of
The Sorcerer’s Apprentice is also due to its appearance as soundtrack of the
film Fantasia (1940) of Walt Disney. The title of ‘symphonic scherzo’ must be
shaded off due to the rigorous character, manifested mainly in the
construction. In terms of form, scherzo is well defined, the uniqueness of the
architectonic structure arising from the conjugation of several characteristic
features, of which the brightly coloured timbre, the fantasy and the
imagination being meant to capture any listener. The composer establishes three
thematic ‘characters’ and two elements specific to the general narrative
framework, each illustrated by a well individualized melodic idea: The
Apprentice (T2), The Broom (T1), The Master (T3), The Spell (T4a), The Water
(T4b). Paul Dukas demonstrates in The Sorcerer’s Apprentice the amazing ability
to distribute in an exceptional way the compositional motives and effects,
managing to faithfully express the story illustrated by Goethe in his poem.
Key words: l’Apprenti Sorcier,
Paul Dukas, programmatism, thematic filiation, variational dramaturgy.
RUSU Mihaela,
Anul III Muzicologie,
Universitatea de Arte „George Enescu” Iași
Coordonatori: Prof. univ. dr.
Gheorghe DUȚICĂ/ Lect. univ. dr. Diana-Beatrice ANDRON
În căutarea muzicii noi.
Retorica ostinației în Musica ricercata de Gyórgy Ligeti
Abstract: The explorer spirit of
the composer Gyórgy Ligeti impulsed the genesis of the first creative
manifestations, including the cycle of piano miniatures Musica ricercata.
Ligeti specified in an interview with Ove Nordwall, in 1976, the entire process
of the psychological dimension triggering the emergence of this unique musical
experiment. Musica ricercata is like an extended journey into the inner
structure of the researcher seeking a new organization of the sound material,
through the extraction and the individualization of the musical pro-structures.
This study summarizes the aspects of the personality of the composer Gyórgy
Ligeti, making an incursion into the stylistic universe of the first
compositional period. The musicological approach was singularized on the
structural analysis of the cycle of piano miniatures Musica ricercata. Gyórgy
Ligeti was an important representative of the musical avant-garde of the twentieth
century, member of the School of Darmstadt and promoter of the contemporary
art. The spirit of innovation and inclination towards the unknown sides of the
sound art, have impulsed the genesis of the first creative manifestations,
including the cycle Musica ricercata. Through our study, we intend to achieve a
classification of the elements that fall within the ostinato technique, as
generative basis of the evolution of miniatures; the examples support various
comparisons and analogies. The purpose of this research is to discover the
principles of thematic development based on the ostinato technique that has
become a style characteristic of the composer Gyórgy Ligeti. The study is
divided into three chapters covering: the ostinato pedal, pedalization based on
a single sound and the polyphonic techniques used in this cycle.
Key words: Gyórgy Ligeti, Musica
ricercata, ostinato, retorics, avant-garde.
SARACENO Iole
anul I, canto, Facultatea de
Muzică și Teatru, Universitatea de Vest din Timișoara și Universitatea de
Litere din Roma
Coordonatori ştiinţifici:
conf.univ.dr. Sorina-Dana CHIFU şi conf.univ.dr. Ramona PREJA
Maria Callas - un fenomen
irepetabil
Rezumat: Tonul vocii sale cald,
liric, intens; se răspândea in jur, strălucind ca o flacără și umplând aerul cu
reverberații melodioase, ca un carillon. Era in orice caz un fenomen uimitor,
sau mai degrabă un mare talent care necesita control. Fanatică, fără
compromisuri, dedicată studiului trup si suflet. Progresul său era fenomenal.
Studia cinci sau șase ore pe zi... In șase luni, cânta cele mai dificile arii
din repertoriul internaţional de operă cu o muzicalitate extraordinară".
Pe 11 aprilie 1938, la debutul sau, Callas a încheiat recitalul din sala
Parnassos cu un duet din Tosca. Callas a declarat că Trivella "avea o
metodă franțuzească, care plasa vocea in nas, mai degrabă nazală... iar
problema mea era că nu aveam tonuri joase, care sunt esențiale in belcanto...
Iată unde am învățat tonurile joase". Oricum, fiind intervievată de Pierre
Desgraupes in cadrul emisiunii L'Invitee Du Dimanche, Callas a atribuit
dezvoltarea vocii de piept nu Trivellei, ci următoarei profesoare,
binecunoscuta soprană de coloratura Elvira de Hidalgo. Callas a interpretat
rolul Santuzza intr-o producţie studenţească a Cavalleriei Rusticana de
Mascagni la Teatrul Olympia, iar in toamna aceluiaşi an s-a înscris la
Conservatorul din Atena in clasa Elvirei de Hidalgo. De Hidalgo a declarat mai
tarziu despre Callas că era "un fenomen... Obișnuia să asculte toate
sopranele, mezzosopranele, și tenorii... Era capabilă de orice." Însăși
Callas a declarat ca : "mergeam la Conservator la 10 dimineața și plecam
cu ultimul elev... devorând muzică" 10 ore pe zi. Când a fost întrebată de
profesoara de ce proceda astfel, răspunsul a fost: "pană și cel mai puțin
talentat elev te poate învăța pe tine, cel mai talentat elev, ceva de care să
nu fii capabil".
Cuvinte cheie: Callas, soprană,
coloratură, arie, profesor
STRUȚA Cristina Deiana,
anul IV (orgă), Facultatea de
Muzică și Teatru, Universitatea de Vest din Timișoara
Coordonator ştiinţific:
prof.univ.dr. Felician ROȘCA
The role of an aesthetical
analysis in the art of the pipe organ /Rolul unei analize estetice în arta
organistică
Abstract: In interpretive art
knowing the aesthetic frame is one of the essential conditions an authentic
organist needs to fulfill. In pipe organ art beauty is based on several
definitive elements: the special tradition of this instrument in terms of pipe
organ manufacturing; the impressive history of the pipe organ repertoire
starting from the Renaissance, or even earlier; the beautiful, rich pipe organ
sound is a new element which is related to the effort of bringing the sound of
this instrument as close to the human voice as possible (especially in the
Italian art); the pipe organ repertoire in terms of the beauty of its music
forms: chaconne, passacaglia, the theme with variations, chorale, the prelude
and fugue, the fantasia, etc. These are a multitude of form-related elements
which define pipe organ art.
Key words: beauty, pipe organ,
history of music, music forms, organology.
VRACIU Paula,
Anul I Muzicologie,
Universitatea de Arte „George Enescu” Iași
Coordonatori ştiinţifici: Prof.
univ. dr. Gheorghe DUȚICĂ
Lect. univ. dr. Diana-Beatrice
ANDRON
Limbaj și expresie în Tablouri
dintr-o expoziție de Modest Petrovici Musorgski
Abstract: Over the centuries,
the musical thinking has evolved, leading to the emergence of programmatism in
the nineteenth century, the programmatic music means those compositions whose
title explicitly claims the inspiration from different extra-musical sources:
nature, literature, visual arts etc. The work Pictures at an Exhibition by
Modest Musorgski can be classified into this stream. In 1874, Musorgski visits
the exhibition conducted in the memory of this good friend Viktor Hartmann,
architect and painter who died a year ago. The composer, impressed by the
suggestiveness of his paintings, decides to translate the visual into musical
sounds, making a piano suite called Pictures at an Exhibition. The structure
shows us 10 musical miniatures connected by an imposing interlude, built in
different forms and expressions, called Promenade. He makes the transition from
one picture to another by taking into account the character of each miniature.
Among other genres specific to the romantic period, the programmatic suite
remains in the history of music as a true ‘masterpiece, where the color becomes
sound and the sound becomes color, a work where the speech, painting and the
image takes musicality through the imagination of a composer of genius’.
Key words: Picture at an
Exhibition, M. P. Musorgski, suite, Viktor Hartmann, diatonic modal thinking.