15 decembrie 2016

SNCD 2016

Simpozionul naţional cu participare internaţională 
al cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar

cu titlul
De la renascentişti la… impresionişti

 Simpozionul se înscrie sub egida
Un deceniu de activitate a Departamentului de Muzică 




 



REZUMATE
APOLȚAN, Raluca-Edit
Profesor, grad didactic I, Şcoala Populară de Arte, secţie a Centrului Judeţean pentru Cultură Tradiţională şi Educaţie Artistică Mureș/anul I Master, Departamentul de Muzică, Universitatea de Arte din Tîrgu-Mureș, Coordonator ştiinţific: conf.univ.dr. Ramona PREJA
Implicații  educaționale  ale  jocului  didactic  muzical  în  preșcolaritate
Sintagma “cei 7 ani de acasă” reflectă importanţa constituirii bazelor activităţii psihice şi conturarea trăsăturilor de personalitate, marcând comportamentele viitoare. Datorită specificului pe care îl implică stadiul preşcolarităţii, ceea ce urmează să “construim” acum prin acţiuni educative adecvate, nu poate fi înfăptuit în etapa anterioară şi este extrem de dificil sau chiar imposibil de recuperat în stadiul următor. Perioada preşcolară este prima în care copilul manifestă aptitudini în domeniul artelor. În urma includerii ciclului preşcolar în sistemul general de învăţământ, muzica primeşte pe lângă atributul său distractiv, o orientare educativă pronunţată. Printr-o selecţie adecvată de piese, muzica aduce un aport substanţial la îmbogăţirea cunoştinţelor, la dezvoltarea laturii morale şi afective. Copiii sunt atraşi de ritm şi sunet încă de timpuriu, iar mediul grădiniţei favorizează atât atributul său distractiv, cât şi orientarea educativă pronunţată pe care o oferă. Mijloacele de realizare a educaţiei muzicale sunt: cântecul, audiţia, exerciţiile muzicale, jocurile cu text şi cânt şi jocurile muzicale, acesta din urmă fiind şi cel mai complex dintre mijloace – reprezintă o combinaţie „invincibilă” între joc şi muzică, satisfăcând atât nevoia copiilor de a fi activi cât şi interesul lor pentru muzică. Din punct de vedere psihologic, muzica aduce o influenţă pozitivă asupra intelectului prin aportul conţinutului de idei, fapte, trăiri, stimulând capacităţile de a percepe detalii, de a înţelege.  Dezvoltă gândirea, limbajul, activitatea voluntară şi imaginaţia, stimulează atenţia şi memoria, impulsionează motivaţia. Creează copiilor oportunitatea de a socializa şi de a-şi cultiva răbdarea, perseverenţa, disciplina, curajul, iniţiativa, prietenia, stima. O altă contribuţie importantă a muzicii o regăsim în dezvoltarea fizică: aparatul respirator, aparatul vocal, facilitarea mişcărilor ritmice însoţind interpretarea sau jocul muzical, îndemnând la euritmie şi dans, astfel stimulând o dezvoltare armonioasă a corpului şi dorinţa de mişcare a cărei importanţă este minimalizată în zilele noastre.

BĂLAN, Carla
profesor debutant,  Liceul Vocațional de Artă/ anul I Master, Departamentul de Muzică, Universitatea de Arte din Târgu-Mureș,
Viziunea interpretativă a rolului mozartian Suzana
Dintre operele lui Mozart, Nunta lui Figaro, opera buffa prin excelență, a fost și probabil va rămâne atât cea mai reprezentativă lucrare lirică a creației sale cât și cea mai frecvent interpretată. Considerată încă de la premiera absolută un succes, aceasta a reușit încă de atunci să mențină atenția și interesul publicului. În elaborarea operei, compozitorul împreună cu libretistul nu s-au bazat pe stereotipurile impuse de genul de operă ci din contră, și-au înzestrat personajele cu o combinație neobișnuită de calități și defecte. Ele se învârt în permanență într-un complot comic în care sunt prezentate lupte sociale, răsturnări de situație și în care se urmăresc două povești de dragoste diametral opuse, toate aceste aspecte fiind scăldate într-o dramatică și muzicală profunzime. Rolul Susanei este atât o piatră de încercare, cât și o lecție vocală necesară oricărei soprane lirice. Este cunoscut faptul că interpretarea corectă a frazelor mozartiene contribuie la consolidarea unei bune tehnici vocale, la dezvoltarea amplă a respirației dar și la gândirea ciclică a interpretului, toate acestea într-un registru de cele mai multe ori comod, lipsit de dificultatea liniilor vocale înalte pe care le regăsim de la Rossini încolo. Rolul Susanei este unul larg interpretat și îndrăgit de toate marile soprane ale lumii, ocazional fiind abordat și de mezzo-soprane înalte, întrucât ambitusul este unul comod. În lucrare este dezbătută complexitatea ce caracterizează acest personaj, modul în care relaționează cu celelalte personaje, dar și problemele de vocalitate întâlnite în construcția rolului.

ATANASIU, Ovidiu Ene
anul I Master, Departamentul de Muzică, Universitatea de Arte din Târgu-Mureș
profesor,  Liceul Vocațional de Artă din Tîrgu-Mureș
„Dumitru Capoianu: Toccata”
Compozitor născut în 19 octombrie 1929,  Dumitru Capoianu a studiat la Conservatorul din București, avându-i ca profesori pe Victor Gheorghiu (TSD), Mihail Jora (armonie), Marțian Negrea (contrapunct), George Enacovici (vioară) și Mihail Andricu (compoziție). Dumitru Capoianu a scris muzică simfonică, vocal-simfonică, de teatru, de film, muzică vocală, corală, de cameră, operetă și alte genuri. După 1984, anul înființării primului festival internațional de chitară clasică din țara noastră, mă refer la cel de la Sinaia, compozitorul este atras de acest instrument și scrie mai multe lucrări pentru chitară solo printre care Toccata, o sonată pentru flaut și chitară, un concert pentru chitară și orchestră.
                Toccata este scrisă după cea de-a doua ediție a festivalului de la Sinaia, adică în anul 1985. Este o lucrare de mici dimensiuni, practic se desfășoară pe parcursul a doar 82 de măsuri, într-un tempo mișcat de Allegro, cu un limbaj modal, tulburat de multe inflexiuni cromatice. Textul muzical este des fragmentat de pauze și are la bază mai mult dezvoltarea celulelor de bază. Forma lucrării este tristrofică, A – B – A, la care se adaugă o Codă.

MATEI, Florina
profesor, doctor, gradul didactic I, Colegiul de Muzică Sigismund Toduță” Cluj-Napoca
Variaţia în actul creativ folcloric
Tendinţa, dar şi dorinţa unor interpreţi cu talent, de a-şi împodobi, de a înfrumuseţa cântecele interpretate de ei, pare a fi una dintre caracteristicile fundamentale ale creaţiei artistice anonime. După Tudor Vianu „activitatea artistică decurge dintr-un impuls primitiv al sufletului care n-are nevoie de invocarea altor condiţii pentru a ne explica apariţia lui”, iar Lucian Blaga, mai explicit şi mai aplicat, conchide: „Pe baza ornamenticii pe care arta populară de pretutindeni ne-o aşterne ca pe un dar la picioare, se poate proceda la un fel de grafologie colectivă, în stare să ne releve aspecte dintre cele mai ascunse ale duhului unei populaţii”.
Din punct de vedere muzical, ornamentica a fost şi este strâns legată de două dintre caracteristicile specifice muzicii populare: improvizaţia şi variaţia. Béla Bartók a comentat în studiile sale, după o formulare a şcolii germane, despre un <<instinct de variaţie>> (Variationstrieb), iar Constantin Brăiloiu, după ce a subliniat ideea că „uneori variaţiile depind de starea sufletească a interpretului”, a mai spus că în vederea studierii tehnicii vocale atât de particulare, cu alunecările acelea ale vocii, cu ornamentica ei curioasă este nevoie de sprijinul unor ştiinţe anexe: filologia, estetica; de aceea este necesar a se întocmi – odată cu cercetările de teren – un scurt tratat de estetică muzicală.

MIEREANU, Paul
Profesor metodist, gradul didactic I, Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară „Terezianum” Sibiu
Educaţie muzicală și meloterapie în învăţământul special integrat
Musical education made in an active manner alongside affective needs, knowledge of itself and the others, and social relationships and integration are essential for children of all ages with or without special needs. In this paper I propose a model of a musical education lesson with therapeutic elements. The model lesson is based on classroom research at gymnasium level, on a sample with both categories of children, regular and with special needs.  The lesson is structured on three sections of 15 minutes long. First section is reserved to self-knowledge and relation with the body, and also to improving the relationship with the classmates by using special songs and dancing movements. The second section is dedicated to a song learning and it involves the participation of all children (together or in small groups) and the use of musical instruments for rhythm development. The last is kept for music therapy and involves the use of specific exercises and instrumental and/or vocal improvisation with outstanding effects on children. The purpose of the research is to notice and to help children with special needs to integrate in mass education in order to obtain medium to high school performances and a more relaxed behavior during the educational activity. All these are done using didactical methods such as didactical play, active music therapy, and vocal and rhythmic improvisation, and didactical means: percussion instruments, wind instruments and pseudo musical instruments.
  
TUNDE, Jeddy Maria
Profesor metodist, gradul didactic I, Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Ilarian”, Şcoala Gimnazială „Mihai Viteazul” Tîrgu-Mureş
Metode active / interactive aplicabile în orele de educaţie muzicală. Valenţe instructiv – educative
Prin învăţarea activă, creativitatea se poate dezvolta şi manifesta deplin prin studiul elementelor de limbaj muzical şi al modalităţilor de expresie în cadrul orelor de educaţie muzicală . Ceea ce mă preocupă este cultivarea spiritului creativ al elevilor prin muzică şi în aceeaşi măsură apropierea elevilor de această disciplină.
Astfel în prezenta lucrare mi-am propus: abordarea novatoare în didactica educaţiei muzicale, determinată de elementele de noutate impuse de curricula în vigoare; optimizarea demersului didactic prin centrarea atenţiei pe elev şi pe interesele acestuia;  mutarea centrului de greutate pe latura ludică în activităţile practice, cu accent pe atingerea competenţelor şi nu pe parcurgerea unor conţinuturi.

BUZILĂ, Livia
Doctorand, Universitatea Petru Maior, Tîrgu-Mureș
Corespondențe audio-vizuale în poezia simbolistă
            În procesul complex al reflectării realității în simbol, stabilirea de analogii între senzații, emoții, imagini și idei devine inevitabilă. Simbolul constituie un mediu excepțional de transmutație al tuturor datelor senzoriale, afective și ideologice care animă conștiința poetului. Estetica simbolistă a făcut un caz deosebit de aceste corespondențe, iar poezia simbolistă le-a practicat pe scară întinsă. În acest studiu, mă voi rezuma doar la corespondențele audio-vizuale din poezia simbolistă, respectiv la rolul pe care l-a jucat muzica în această poezie.
                Potrivit simboliștilor, limbajul trebuia să  fie un instrument de creație și descoperire a lumii și a propriei noastre ființe și nu doar un simplu mijloc de comunicare sau de expresie. Eforturile simboliștilor s-au îndreptat înspre constituirea unui limbaj poetic în care să existe dubla deschidere a cuvântului spre microcosm și macrocosm. Potrivit lui Zina Molcuț, eforturile simboliștilor s-au canalizat spre o cât mai accentuată restructurare și reîncărcare muzicală a cuvântului, deoarece prin cuvântul muzical ei vizau, de fapt, Verbul cu o dublă deschidere: spre cosmos, el captând acele ,,ritmuri și armonii comandând vieții pe pământ’’, cât și spre straturile cele mai profunde ale eului, ca o sondă adâncită în natura nonverbală a ființei, în spațiul abisal al conștiinței, în acea căutare obsedantă a autenticității și integralității ființei noastre.

SOMEȘAN (Cerghizan), Andreea-Sanda
Profesor învățământ preșcolar, Grad didactic II, Școala Gimnazială ,,Dacia", Tîrgu-Mureș
Don Juan sau Mitul Baroc al Renașterii
Încercarea de definire exactă a mitului cu un singur concept nu este posibilă, lucru dovedit de-a lungul numeroaselor cercetări întreprinse de specialişti în mitologie, mit-analiză sau pur şi simplu istorie a religiilor. Complexitatea mitului ca realitate spirituală nu permite o abordare unilaterală, iar acest lucru se datorează în primul rând funcţiilor îndeplinite de mit de-a lungul evoluţiei sale istorice. Cum este posibilă atunci înscrierea “mitului Don Juan” în categoria miturilor clasice, așa cum au fost ele definite și clasate de Mircea Eliade?
Mircea Eliade considera că mitul trebuie să facă referire la un timp sacru al începuturilor, înaintea oricărei ere istorice. Don Juan are însă autor și nici nu implică vreo referire la timpuri sacre. Don Juan nu este nici măcar o redimensionare sau parodiere a vreunui mit antic, cum s-a întâmplat în cazul personajelor: Ulisse, Prometeu, Sisif, etc. Don Juan sau alter-egoul său “Casanova” a fost inventat probabil dintr-o încercare de emancipare a Spaniei secolului XVII, de sub rigorile dogmatice prea apăsătoare şi rigide ale catolicismului.În personalitatea Don Juan se întrevede şi un mic “sâmbure nihilistic”, o infimă anticipare a “omului revoltat” (Camus) sau a “existenţei absurde” valorificată din plin de dramaturgia secolului XX.